Mottónk: Válj azzá, akinek lenned kell, vagy akinek születtél!
ANATTA CONSULTING
Vezetőfejlesztés coaching eszközökkel
„Nem taníthatunk meg az embereknek semmit, csak segíthetünk nekik felfedezni azt saját magukon belül.”
Galileo Galilei
Szervezetfejlesztés
Célközönség: Olyan cégek jelentkezését várjuk, akiknek az ideális munkahely nem csak egy álom, hanem cél is, és hajlandóak tenni érte.
A 2010-es évek végétől kezdve jelentős változások zajlanak a világban. Ezeket számos tényező befolyásolja, amelyek közül sok kívül esik az emberek közvetlen irányításán, például a globális éghajlatváltozás, a technológiai fejlődés és a Föld természetes geofizikai folyamatai, mint például a mágneses pólusváltás vagy a precessziós mozgás, vagy a nagyhatalmi politikai átrendeződések. Ezek a tényezők együttesen formálják bolygónk környezetét és az emberi társadalmak működését. Erre az időszakra a legjellemzőbb tulajdonságok: megnőtt a szabadság iránti vágy, a kötöttségek elhagyása, minden szabály megreformálása, hirtelen, kiszámíthatatlan, gyors, robbanásszerű változások. Ezekre a változásokra nagyrészt nincs ráhatásunk.
A fiatal generáció már máshogy működik, mivel nem bandáztak együtt az utcákon és nem töltötték egymással a nyarat vidéken, nem alakult ki a kötődés. Nem gond nekik, ha éppen nincs állásuk, mert a szülők támogatják őket, nem tudják elmondani a problémáikat, mert appokban gondolkoznak és ha nem tetszik valamelyik, akkor bezárják az x-el. Az elköteleződés egy szervezet, egy cél irányában nagyon nehéz számukra.
Az idősebbek, akiknek nem volt iPhone-juk, instájuk és voltak katonák még, olykor lenézik a fiatalokat, vagy féltékenyek a technikai affinitásukra, egymás között összetartanak inkább. Ezért sok helyen alakulnak ki generációs különbségekből adódó konfliktusok, kommunikációs problémák, aminek a hatására alacsony a termelékenység.
Pedig a fiatalokra is ugyanúgy szükség van, mint az idősebbekre.

Vezetési igényekben is komoly változás állt be a szervezeteknél a fent említett okok miatt. Már az autokrata vezetés kezd nem működni a régi megszokott módon, pedig szükség van arra is, csak nem mindegy milyen formában. Például, egy hajón vagy egy repülőn nincs demokrácia, mivel a kapitány utasításait kell követni, különben lezuhanunk, vagy elsüllyedünk. Ha összehasonlítunk egy hajó vagy repülő működését egy vállalat működésével, akkor lehet párhuzamot vonni a kettő között. Egyik helyen sincs demokrácia, mert mindenhol van egy kapitány, aki elmondja az úticélt és a szabályokat. A kérdés csak az, hogy milyen formában?!
Ha egy vezető eszköztára sokrétű, akkor tud váltogatni köztük a helyzetnek megfelelően. Vagy megmutatja az irányt és felhatalmazza a csapatot a megoldás kitalálására, vagy az élére áll a csapatnak és vezeti őket, megmutatja a merre és a hogyant, de mindenkinek biztosítva autonómiát a saját területén a kollégáknak. Ami biztosan kezd nem működni és a jövőben biztosan megdől az a kiadja az utasításokat és számonkér, mikró menedzsel típusú vezetés, mivel nincs benne már semmi, ami a mai világhoz kellene.
A hidegháború után elterjedt egy leírása a világnak, ami az amerikai hadseregtől indult ki. VUCA (Állandóan változó, Bizonytalan, Összetett, Kétértelmű).
A 2020-tól megjelent egy új leírása a világnak a BANI (Törékeny, Aggódó, Nemlineáris, Érthetetlen), ahol nagyobb hangsúlyt kap a kockázatok kezelése, a dolgozói elköteleződés és a kiszámíthatatlan helyzetek kezelésére. A legnagyobb változást az új világban a home office jelentette a cégek számára.

Ma Magyarországon a vezetők egy nagy része azzal küzd, hogy nem engedik a home officet a beosztottaknak, pedig a munkájuk elvégezhető lenne távolról is. Ez egy összetett kérdéskör, de nagyon jól beazonosítható hiányosságokra vezethető vissza. Bizalom kérdése, amikor is a vezető nem bízik meg az embereiben, ami oda vezethető vissza, hogy, saját magában nem bízik meg. Ez feltétele annak, hogy másokban is meg tudjunk bízni. Továbbá hiányos vezetői készségek és hátértámogató rendszerek hiánya: delegálás, számonkérés, kommunikáció, időgazdálkodás, szakmai hiányosságok. Ezek mellé párosulnak a task management rendszerek hiánya, folyamatok hiánya, ITSM rendszerek hiánya stb.
Sajnos azt nem ismerik fel ezzel, ha távolról nem tudják kontrollálni a munkavállalót, akkor a helyszínről sem fog menni, mivel egy nap 8 órát is lehet dolgozni, és 1-et is a monitort nézegetve.
Ezekhez az új igényekhez a legfontosabb a tudatosság és tudatos vezetés, aminek a fejlesztésében igenis van ráhatásunk.
A tudatos vezetésben a legfontosabb vezetői tulajdonságok:
- A vezető jelenléte, nem az irodában, hanem az itt és most-ban
- Az ítélkezésmentes hozzálás a kollégákhoz, partnerekhez
- Az elfogadás, nem ítélkezés
- Az empátia, érzelmi intelligencia
- A félelem nélküli felelősségvállalás és döntés képessége
- A tudatosság irányítja az életét, nem az EGO-ja, más szóval Ő irányítja az elméjét, nem pedig az elméje irányítja Őt
- Bizalom, elsősorban magával szemben, hogy másokban is meg tudjon bízni
Milyen egy ideális munkahely?
- Ahol az emberek nem sorok egy táblázatban, hanem értékek
- Ahol mindenki azt csinálja, amit szeret és amihez a legjobban ért
- Ahol Flow van stressz helyett
- Ahol van visszajelzés
- Ahol van bizalom
- Ahol van átláthatóság
- Ahol nem stresszkezelést tartanak, hanem a stressz okát szüntetik meg
- Ahol nem gond a távoli munkavégzés
- Ahol a vezetők támogatók, fejlesztők és felhatalmazók
- Ahol a vezetők eszköztára végtelen
- Ahol van tudatosság
- Ahol vannak tudatos vezetők
- Ahol vannak kidolgozott folyamatok és azokat támogató és nyilvántartó IT háttérrendszerek
Kihívások, amelyekkel küzdenek a cégek:
- Munkaerőhiány
- Fiatalok integrálása
- Generációs különbségek, hogyan dolgozzunk együtt
- Vezetők szegényes eszköztára
- Home office
- EGO-s működés, tudatosság hiánya
- Folyamatok hiánya
- Háttértámogató rendszerek hiánya: task management, ITSM, csoportmunka
Mi szükséges ezek javítására?
- Kommunikáció minden szinten
- Vízió kommuniálása
- Célok kommunikálása
- People management kommunikáció
- Ítélkezésmentes visszajelzések
- vezető teljes figyelmével fordul a beosztott felé
- teljesítményértékelés
- Resiliencia, azaz rugalmasság és alkalmaszkodó képesség
- Értékrendszer kialakítása minden területen, amely mentén együtt dolgoznak
- Vezetői eszköztárak fejlesztése
- Készség szintű vezetői eszköztárak fejlesztése, átalakítása
- Tudatosság fejlesztése
- Érzelmi intelligencia fejlesztése
- Egyéb készségek: delegálás, számonkérés, asszertív kommunikáció, határhúzás, időgazdálkodás, stb
- Coaching szemléletű vezetés elsajátítása
- Támogató
- Fejlesztő
- Felhatalmazó
- Vezetőket támogató IT eszközök fejlesztése
- Task management
- Folyamatok és IT folyamatok
- ITSM és CMFB rendszer
- Csoportmunka rendszerek
- Csapatépítések, ahol a csapat összekovácsolódik
Ha ezeket fejlesztjük a szervezetben, a vállalati kultúra magától javulni fog.

Mit nyernek ezzel a cégek? Hát mindent!
- Lesz mindig munkaerő
- Lesz termelékenység
- Növekszik a bevétel és a profit
- Növekszik a vállalat
- Növekszik a piaci részesedés
- Jó lesz erre a munkahelyre bemenni
Hogyan zajlik nálunk a szervezetfejlesztés?
A kollégáink nagy része átlagosan 15 évet töltött IT üzemeltetés és IT fejlesztés területen is, ezért mi mint szervezetfejlesztők és vezetőfejlesztők rendszerben gondolkodunk. A rendszer része a szervezet munkavállalói és vezetői mellett a folyamatok, az IT folyamatok és azokat támogató IT rendszerek. Ahhoz, hogy a mai világban egy cég túléljen, és versenyképes maradjon nem elegendők a tudatos vezetők és a tudatos munkavállalók, szükség van a munkájukat támogató jól működő folyamatokra és rendszerekre is, amit ezek segítségével bárhonnan el tudnak végezni. Sajnos vannak olyan területek, ahol helyhez kötött a feladat, mint egy autószervíz, vagy egy üzlet, ahol bevásárol az ember, de a munkakörök nagyrésze bárhonnan végezhető.
Így mi fontosnak tartjuk az átfogó képet nézni és minden területet fejleszteni, ahol hiányosságok derülnek ki.
Az igényektől függően lehet az egyszerűtől a teljesen összetett folyamatig. Alábbiakban szemléltetünk egy általános folyamatot, az egyes lépések részletezése nélkül:
- Igények, követelmények megismerése
- Felmérés a szervezetben az érintett területen
- Vezetők 360 fokos felmérése
- Kollégák 360 fokos felmérése
- Folyamatok felmérése
- IT folyamatok felmérése
- Támogató rendszerek felmérése
- Általános kép bemutatása
- Lépések közös meghatározása
- Fejlesztések megkezdése
